Vi tænker internationalt

Som Business elev får du mulighed for at opleve verden gennem studieture.

Alt efter hvilket uddannelsesforløb du går på, vil der være forskellige muligheder, på EUX er der:

Rejseaktiviteter på EUD/EUX Business:

• Rejseaktiviteter for EUD i skoleåret 2019/2020
  • Rejseaktiviteter for EUX 1. år i skoleåret 2019/2020
  • Rejseaktiviteter for EUX 2. år i skoleåret 2019/2020
  • International aktivitet for EUX i hovedforløbet i 2020/2021

Rejsebetingelser og praktiske oplysninger:

• Rejsebetingelser og praktiske oplysninger

Den bedste souvenir kan ikke købes, den skal opleves!

På Studietur med EUX Business forår 2019

"En studietur er et unikt tilbud, - et tilbud der giver en muligheden for et stærkt sammenhold til gruppen, som rejser ud sammen. - Man oplever meget, når man er på tur sammen og skal dele døgnets 24 timer med andre. De roller, man måske har i dagligdagens undervisningslokale forsvinder, når man også skal huske på at være sig selv.

Det kunne være fantastisk, hvis alle elever fik muligheden for at komme ud at rejse på denne måde – man ville da få tilbudt et nyt syn og mere viden om hinanden, -viden, man ikke kan opnå ved kun at mødes i et undervisningslokale."

Disse ord blev sagt til dimission på College360 Business i juni, og var elevrådsformandens ord.

Endnu et hold fra College360 Business fik i april 2019 muligheden for at besøge USA, nærmere bestemt New York og herefter Seminole i Oklahoma. Studieturen blev bl.a. muliggjort gennem tilskud fra Uddannelses- og Forskningsministeriets DK-USA program.

New York tilbød alt det, man kan ønske sig af en metropol, hastighed og mangfoldighed, kontraster og kolorit.

"Først besøgte vi den nye og såkaldte "High Line". High Line er en lang bro, som bugter sig igennem New Yorks gader i træhøjde. Broen er bygget ud fra en gammel togbro, som togene kørte på i gamle dage. Turen bød på flotte udsigter og smuk natur midt i New York. Turen sluttede med en flot udsigt ud over Hudson River" Jonas Stage og Kristian Løff

Efter New York skulle turen fortsætte sydpå til Oklahoma, nærmere bestemt Oklahoma City, men:

"Da vi nåede til lufthavnen skulle vi tjekke vores bagage ind, men der stod vores fly var aflyst. Så vi kom op ovenpå for at tjekke det, og det var rigtig nok, vores fly var aflyst på grund af en tornado i Oklahoma. Så vi blev nødt til at finde en løsning. Damen tilbød os at flyve dagen efter klokken ni om morgen, men så skulle vi flyve i to forskellige fly. Det kunne vi ikke, da der kun var en lærer. Så gik der virkelig langt tid før de fandt ud af at få os alle på samme fly, som først var klokken halv seks dagen efter, og med en mellemlanding i Houston, i stedet for direkte. Vi blev nødt til at finde et hotel at sove på, så der blev fundet et tæt på som heldigvis var et fint hotel, hvor vi så sov." Camilla Brogaard

I Oklahoma City besøgte vi National Memorial & Museum, et monument, der beskrev bombningen af Alfred P. Murrah Federal Building 19. april 1995. Det var en oplevelse, der gjorde indtryk og satte spor – især de små stole, foran bygningen, der symboliserede de vuggestue-og børnehavebørn, der mistede livet ved terrorangrebet.

Vores studietur fortsatte herefter sydpå:

"Vi ankom til Seminole State College, hvor vi blev taget godt imod ved vores Dorm, der ville blive hideout fra resten af vores Collegetid. Der var arrangeret en middag med nogle af de vigtige personer/personale fra skolen, hvor vi derefter blev informeret om opholdet på college.

Der var mange nye indtryk, man godt kunne blive lidt overvældet af.

Efter vores middag med skolens øverste hoveder, gik vi tilbage for at pakke ud.Seminole College har det 2nd Best Softball team for kvinder/piger i USA, vi blev introduceret for. Vi kom forbi deres træning og fik faktisk også selv lov til at prøve at spille Softball - en meget sjov sport vi nok selv vil forbinde med rundbold derhjemme.

Vi fik alle pigerne på Snapchat og Instagram + Facebook, som vi har holdt kontakt med under hele vores ophold på college." Mikkel Madsen og Kristian Løff

Efter en uge, hvor vi besøgte landbrugsland, Route 66, Children`s Museum, Cowboy Museum, undervisning på College og mange andre spændende og egnsbestemte kulturelle oplevelser, sluttede denne unikke oplevelse af med en cookout hos Seminole State Colleges president Lana Reynolds:

"… efterfølgende skulle ud til præsidenten af skolen til en "cook out". Der var nogle naboer der og vice præsidenten, sammen med hans kone, som er lærer på skolen, og deres datter. Vi fik burger og hotdogs, hvilket var rigtig godt. Der var også dessert, hvis man vil have det. Så fik vi lov til at gå rundt og se på grunden, hvor der var forskellige dyr. Nogle af os snakkede med vice præsidenten og hans familie, fordi de snart skal til Danmark. Det var hyggeligt og sjovt, da de prøvede at sige danske ord. Camilla Brogaard

Der er mange formål forbundet med at rejse ud i verden. Man kan have et ønske om at få afprøvet sine sproglige kompetencer, prøve at rejse med andre, udforske nye lande og ikke mindst sig selv. Indbegrebet af studieture er store oplevelser og fællesskab, og begge dele blev vægtet højt på denne tur.

En studietur som denne er med til at give eleverne nogle fantastiske muligheder for både personlig udvikling og at møde den amerikanske kultur indefra. Eleverne og de medfølgende undervisere blev tilbudt en helt særlig mulighed for at få et indblik i den amerikanske kultur og samfundsforhold, livet på college og hverdagslivet i en amerikansk familie, hvor skolelivet ikke altid er en førsteprioritet. Samtidig med indblikket, fik dette hold også muligheden for at tilegne sig udsynet på livet som ung amerikaner.

Uddannelse i USA er ikke et givent præmis for en ung amerikaner, og automatikken i skolegang og offentlig støtte i form af SU, var et element, der fascinerede og imponerede de amerikanske unge rigtig meget. Det var bl.a. også derfor, vi ventede på genvisittet med spænding. Hvordan ville de amerikanske undervisere og elever opleve os, og hvilke forventninger var der mon forbundet med det, de nu skulle opleve gennem vores tilbud.

Det er ingen sag at tage imod en gæst, når man har mødt en enestående vært. College360 Business var vært for amerikanerne i maj 2019, hvor de mødte fortid, nutid og fremtid gennem lokale og regionale museer, nationale- og kunstmuseer, skoleliv og det helt almindelig liv hos en dansk værtsfamilie. Det er dannelse og uddannelse på samme tid, når man tilbydes muligheden for at være nysgerrig ud over sin egen landegrænse; det skaber og knytter relationelle forbindelser med en unik indsigt i hinandens liv, og det åbner for ny nysgerrighed og undren, der igen kan føre den enkelte til nye horisonter.

Hele projektet lod sig også kun gøre takket være et helt specielt hold sammensat af elever, lærere og vores fantastiske værter i Seminole. Tak til Lana Reynolds, Bill and Christal Knowles og resten af holdet fra Seminole State College.

De amerikanske gæster besøger Silkeborg havn og Hjejlen

Vores amerikanske gæster på besøg hos Silkeborg Politi, vært Jesper Bang.