It-elever programmere på computer

Fag på studieretningen It og spiludvikling

Information | Fag på studieretningen It og spiludvikling

Her kan du få uddybet, hvad man laver i Kommunikation og it A og Programmering B.

Studieretningsfag på It og spiludvikling

I studieretningsfagene specialiserer du dig i spændende emner såsom animation, branding, interface design, webudvikling, software, programmeringssprog, m.m. Du arbejder således både med en grundlæggende forståelse af software og it samt med, hvordan man anvender digitale teknologier til at kommunikere effektivt med forskellige målgrupper. Det er simpelthen en studieretning for dig, der elsker at designe og programmere medieprodukter samt drømmer om at være med på forreste række i en verden, hvor Airbnb, Snapchat og Netflix kun er begyndelsen på fremtidens digitale innovationsbølge.

Fagbeskrivelse af Kommunikation og it på It og spiludvikling

Kommunikation og it A er læren om kommunikation og digitale medier med en analytisk og produktorienteret tilgang. Faget befinder sig mellem teknologi, humaniora og samfundsvidenskab. Kernen i faget er, at eleverne reflekterer over samspillet mellem forbrugeren og mediet, og på baggrund af dette kan analysere andres kommunikationsløsninger samt begrunde deres egne. Yderligere er formålet med Kommunikation og it at kunne producere, fremstille og evaluere på egne kommunikationsdesigns. Faget bridrager til en digital dannelse inden for uddannelsens fagområder. 

Læs mere om Kommunikation og it A her

Fagbeskrivelse af Programmering på It og spiludvikling 

Programmering omfatter de metoder og teknikker, der anvendes til udvikling af it-systemer. Faget er et teknisk og kreativt fag med vægt på eksperimentelle og innovative processer, der sætter eleven i stand til at bruge programmering til at skabe løsninger på problemer inden for mange forskellige fagområder. Derudover er faget et videns- og kundskabsfag som med de tekniske og kreative sider gensidigt betinger hinanden og sikrer faglig dybde. Faget har en betydelig praktisk dimension, der omhandler arbejde med større it-systemer og programmering af teknologiske løsninger baseret på forskellige programmerbare enheder. Formålet med faget er at give en bred og nuanceret introduktion til programmering, herunder at illustrere brug af programmering med henblik på at tilfredsstille personlig nysgerrighed, til kreativt udtryk, til at skabe ny viden og til at løse problemer (til hjælp for mennesker, organisationer og samfund). I programmering B vil der være mere fokus på kode, der sigter på real live-applikationer, så det vil sige kode, der spiller op imod en database og kan køres fra en dynamisk hjemmeside og evt. en app. Der vil også være fokus på dokumentation af kode som grundlag for at kunne opbygge kodestrukturen.

Læs mere om Programmering B her

Fag på It og spiludvikling fordelt på dine 3 gymnasieår

Læs mere om fagenes indhold

Fag på studieretningen It og spiludvikling på HTX uddannelsen

Brug for en
HTX vejleder?

Vejleder

Mogens Holm

Lektor, Studievejleder på HTX

    Uddannelse
    • HTX
    Retning
    • Teknisk Gymnasium
    Fag
    • Samfundsfag
    • Idehistorie

Besøg os

Vi afholder jævnligt informationsarrangementer, hvor du har mulighed for at besøge os og stille alle dine spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejledning eller ønsker en rundvisning.