På Handelsgymnasiet vil du have mulighed for at nogle valgfag.
På Handelsgymnasiet kan man udover de obligatoriske fag også vælge mellem nogle valgfag. Disse fag kan som udgangspunkt vælges på tværs af studieretningerne. Her vil du altså komme til at gå på hold med elever fra andre klasser.
Valgfagene kan f.eks. være: finansiering, psykologi, kulturforståelse, idræt eller et løft til A niveau på fagene tysk, matematik, afsætning, virksomhedsøkonomi eller international økonomi.
Du skal være opmærksom på, at antallet af valgfag er afhængig af bl.a. dit valg af 2. fremmedsprog og studieretning.
Herunder kan du læse mere om de forskellige valgfag
Løft af niveau:
- Afsætning A
- International Økonomi A
- Matematik A
- Tysk A
- Virksomhedsøkonomi A
- Erhvervsjura B
- Informatik B
- Samfundsfag B
C-fag:
Finansiering C
Elsker du at arbejde med de store finanser, kommer du langt med faget finansiering.
Hele det store nationale og internationale finansmarked bliver din arbejdsplads, og du bliver i stand til at analysere, vurdere og diskutere kapitalfremskaffelse og -anvendelse under hensyntagen til den prisdannelse, der finder sted på markedet.
Du stifter bekendtskab med det finansielle marked og investeringer, du lærer om virksomhedens balancestruktur, egen- og fremmedkapital og du udvikler evnen til selvstændigt at arbejde med finansielle problemstillinger i den virkelighedsnære og internationale verden.
Idræt C
Du får en viden om kroppen og dens bevægelsesmuligheder gennem anatomien, du lærer om kropsbevidsthed, glæde og idrættens betydning for sundhed, den personlige identitet og de sociale kompetencer. Endelig lærer du om idrættens historie og sociologi, ligesom du kommer rundt om aktiviteter som boldspil, musik og bevægelse samt de klassiske og nye idrætter.
Innovation C
Udviklingen af nye forretningsområder og hvordan ideen bliver til virkelighed, er essentielle emner i undervisningen, og du får redskaber, værktøjer og metoder til at skabe, udvikle og vurdere dine innovative projekter.
Kulturforståelse C
En vigtig del af undervisningen handler også om kommunikationen på tværs af kulturer. Hvordan lærer man at begå sig i en verden, der er præget af kulturforskelle, og hvordan skaber vi den viden om etik, moral og kulturelle forandringer, der er essentielle for os at vide noget om, så vi kan agere og forstå andre dele af verden.
Markedskommunikation C
Undervisningen sørger for, at du lærer at kommunikere på en professionel og effektfuld måde i forhold til virksomhedens strategi, målgruppe, kunder og interessenter. Desuden kommer du omkring emner som kommunikationsstrategi, platform og mål, ligesom du får et grundigt kendskab til valg af reklamer, medier og effektmålinger.
Organisation C
Du lærer om organisationens struktur og processer og ser nye muligheder for at tilpasse organisationen i forhold til det internationale samfund. Endvidere kommer du godt omkring team- og projektorganisering, ligesom almindelig ledelse af teams og projekter er en vigtig del af undervisningen.
Psykologi C
Du lærer at forholde dig kritisk til psykologiske undersøgelser, metoder og teorier og bruge din sunde fornuft, når du skal analysere og reflektere over psykologiske forhold. Du indvies i hemmeligheden bag personlighed og identitet, og finder ud af, hvordan vi navigerer rundt i en foranderlig og globaliseret verden på baggrund af den personlige, sociale og kulturelle faktor.