På Teknisk Gymnasium Silkeborg arbejder vi løbende med kvalitetsudvikling, for at sikre høj tilfredshed hos elever, medarbejdere, aftagere og samarbejdspartnere.
Kvalitetssystem
Kvalitetssystemet og de fastlagte procedurer for evaluering på Teknisk Gymnasium Silkeborg sikrer overholdelse af de lovmæssige krav, der findes i Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne samt i de gældende bekendtgørelser for de uddannelser, der udbydes på skolen.
Nøgletal
Loven om gennemsigtighed og åbenhed skal forbedre borgernes muligheder for at sammenligne skoler, uddannelser og uddannelsesinstitutioner.
For at kunne foretage et kvalificeret valg af uddannelsesinstitution, skal den enkelte borger kunne sammenligne de aktiviteter og mål, skolerne og uddannelsesinstitutionerne arbejder med, og de resultater, der opnås inden for følgende områder:
- Fuldførelsesprocent
- Overgang til videregående uddannelse
- Karakterer
Grafikken herunder viser det overblik over kvalitetsnøgletal for HTX på College360, som Børne- og Undervisningsministeriet senest har publiceret.

Kvalitetsindikator 1: Fuldførelsesprocent
Her måler vi den procentmæssige andel af elever, der har gennemført HTX hos os på normeret tid efter officiel opstart, og sammenligner os i forhold til landsplan. Elever der falder fra dækker over frafald, omvalg, overførsler og omgængere.
Fuldførelsesprocent – HTX-uddannelsen
|
2018/2019 |
2019/2020 |
2020/2021 |
2021/2022 |
College360 |
78% |
82% |
88% |
87% |
Landsplan |
77% |
82% |
80% |
83% |
Kvalitetsindikator 2: Afbrud af uddannelsen i løbet af første skoleår
Andel af elever, der afbrød uddannelsen det første skoleår, College360
– Bindslevs Plads 1 HTX
Afgang for det seneste skoleår er foreløbige, da der det seneste år er en del afbud, som vil mindskes ved kommende opdatering.

Kvalitetsindikator 3: Start på videregående uddannelse to år efter færdiggjort HTX
Dette tal måler vi på for at se i hvor høj grad vi er medunderstøttende i regeringens uddannelsespolitiske mål om, at mindst 50 % af de 30-årige tager en videregående uddannelse.
Andel studenter, som i september to år efter studentereksamen, er i gang med en videregående uddannelse.

Kvalitetsindikator 4: Løfteevne/undervisningseffekt
Dette tal måler vi for at se, hvor meget vi hæver elevernes faglige niveau, korrigeret for elevens socio- økonomiske baggrund, med det formål at måle de forhold, som vi reelt har indflydelse på. Forskellen på den gennemsnitlige prøvekarakter og den socioøkonomiske reference betegnes undervisningseffekten.

Kvalitetsindikator 5: Samlede eksamensresultater
Gennemsnit af samlede eksamensresultater de seneste tre år i forhold til landsgennemsnit, der bruges til at måle elevernes faglige niveau
Eksamensresultater ved studentereksamen, College360
– Bindslevs Plads 1 HTX

Kvalitetsindikator 6: Udviklingen af årskarakterer
Dette bruges til at måle udviklingen af elevernes faglige niveau målt i mundtlige og skriftlige gennemsnitlige årskarakterer over de seneste tre år og sat op overfor landsgennemsnittet.
Årskarakterer – HTX – Gennemsnitlige karakterer omregnet – 3-årig
|
2020-2022 |
2021-2023 |
2022-2024 |
Mundtlig |
|
|
|
College360 |
7,4 |
7,4 |
7,5 |
Landsgennemsnit |
7,7 |
7,7 |
7,7 |
|
|
|
|
Skriftlig |
|
|
|
College360 |
7,3 |
7,3 |
7,3 |
Landsgennemsnit |
7,2 |
7,3 |
7,3 |
Øvrige kvalitetsdata
- Evalueringer
- Uddannelsesudbud
- Studieretninger
- Valgfag
- Adgang til videregående uddannelser
- Uddannelsesmål og fagudbud
- Studieplaner
- Undervisningsbeskrivelser
- Optagelse
- Optagelsesprøve/ndividuel kompetencevurdering
- Deltagerbetaling
- Prøver og eksamen
- Studie- og ordensregler
- Fastholdelsestrategi
- Antimobbestrategi